Andreas berättelse

Från första början…
Del 1
Hittills har resan bestått av bergen i Himalaya.Där det var underbart vackert. I mina ord där fanns oändligheten..Det går inte att beskriva hur vackert och färgstarkt det här landet är.Alla människorna har färgglada kläder vilket inte skulle före komma i Sverige. Men nu befinner vi oss i öknen. Och de flesta är ute på kamelsafari.Men det är inte jag eftersom jag är rädd för kameler….. men det finns annat att göra. Vi har varit i Jaisalmer i 4 dagar och jag har sett 3 soluppgångar. Och det är obeskrivligt hur vackert det är.Man känner sig så liten i jämförelse. Annars ser dagarna ut som foljer: Frukost på hotellets takterass,som serveras av ”Frulle” – en i hotell personalen.Frukost består av färsk pressad apelsin juice men jag tycker den smakar rabarber men jag har antagligen fel pa mina smaklökar…. Toast med smör och sylt, te eller kaffe. Men kaffet smakar inte som svenskt kaffe. Efter den goda frukosten vid 10-11 tiden på morgonen, solar man på takterassen av hotell Paradise, vilket är mycket härligt. Eller så går man ut på stan och tittar i de små butiker efter saker man kan pruta på till halva priset precis som Pappa – Lasse lärt oss. Lunchen intas på resturang Mid Town en veg-restaurang el. på Monicas som är köttätarnas tillhåll. Efter lunchen som oftas äts mellan 14-16 kan man fortsätta handla och pruta eller ta en Indisk mini cab-Rishna till hotellet. Där man tar siesta pa grund av värmen el. fortsätter sola, spela kort, skriva vykort till nära & kära , eller som jag spela Tetris pa Zällans Gameboy som är ett hett byte för alla elever när vi skumpat buss. Senare på aftonen efter sol nedgången är det middag på valfri resturang. Sedan går man upp till fortet & slappar lite innan man går upp på taket & tittar på den mest stjärnklara himlen som finns på denna jord ,iInnan man kryper till kojs i sitt hotellrum.Och drömmer om MAX burgare och MacDonalds mat som man vill ha när man kommer hem…….
Del 2
Tisdag den 13:e lämnade vi Rantambor´s national park på morgonen.Vi hade en lång bussdag framför oss. Vårt mål var Agra och Taj Mahal. På vägen besökte vi spökstaden Fatehpur Sikri. Men jag tyckte inte att den var så ödslig. Det fanns massor av folk, tiggare och försäljare som var på oss hela tiden. Och massor av bin.Men själva staden Fatenpur Sikri var fin..Det var mogulkungen Akbar den store som byggt den för att förena kristendomen, hinduismen och islam. Men efter 16 år tog vattnet slut och man overgav staden. Mamma Gudrun sa att försäljarna bara var en försmak till vad som skulle ske i Taj Mahal. Vi anlände sent till Agra. Det var mycket fina hotellrum och vi hade tv. Sen sussade vi och vaknade onsdagen den 14:e, Alla hjärtans:s dag. Vi åkte till Taj Mahal . Och så fort bussarna stannat dök de berömda & jobbiga försäljarna upp. Och jag tyckte de var jobbiga. Men väl inne på området där Taj Mahal ligger fanns inga tiggare eller försäljare. Den vita marmor byggnaden blänkte i solen. Det var en stor trädgård som omgav byggnaden och vatten dammar. Det var väldigt vackert. Inne i själva marmorbyggnaden fick man inte ha på sig några skor. Det var svalt att gå på golvet. Inne fanns två kungagravar men man fick inte gå ner till själva gravkammaren. Lite tråkigt men ja ja ,det var i alla fall mycket turister där. Efter det stoppet & lunch hade vi besök av en liten trollkarl som liknade Mowgly…och efter hans show begav vi oss mot Delih. Vi satt fast i trafiken i nästan fyra timmar. Och efter kvällsmaten var det bara att sussa för morgondagens flygtur till GOA och Candolim.
Del 3
Torsdagen den 15:e efter frukost väntade vi på bussen som skulle ta oss till flyplatsen. P.G. och Kristopher lekte med den berömda fotbollen och Mamma Gudrun var less på allt väntandet så hon lekte hon också med fotbollen. Väl framme på flygplatsen vinkade vår guid i 14 dagar, Lala, av oss och vi gick in för incheckning av bagaget. Alla barnen fick fylla i ett formulär från Sahara Airlines och så fick vi alla en godislåda och en hemlig present. 3 timmar senare möter Mama Cecilia oss på flyget. Och värme chocken är total. Efter en bussfärd till är vi framme vid lägenheterna som vi ska bo i. Alla får dela på olika lägenheter, men som i den jag bor i är vi 14 st. Huvidyggnaden har pool. Men innan den blir invigd måste vi bada i havet och leka i vågorna. Det var jättemysigt att sen få gå ner i poolen som är betydligt kallar. Vid 20:00 är det middag hos Mama Cecilia nere pa stranden. Det är jattegod mat här i GOA paradiset. Fredag den 16:e P.G. fyller 20 år och till frukost sjunger alla ’ja må han leva’. Efter frurkost vid 11:30 tar Lasse med sig alla sina hönsungar på en rundvandring i Candolim. Vid lunch bestämmer sig de flesta för att sola och bada i havet eller i poolen. Neosia och hennes vänner filmar dagboken. På eftermiddan är alla spridda för vinden. Jag sitter hos Mama Cecila och dricker en annanas juice . Mums och njuter av solen. Efter middagen åker ett gäng in till stan för att dansa…..

Projekt Kodal
dag 1
Vi åkte efter frukosten. Det var Anna, Ceder, Zarah, Linn, Lina, Linda, Andrea, Andreas och Karl Sydstrand. Lotta skulle också följa med men hon mådde inte så bra på grund av sitt solsting. Efter att Lasse kört i två timmar till Kodal som är en liten enslig by på gränsen till Karnataka. Det var en väldigt liten by, där rymdes en skola, ett nybyggt tempel och även en ny väg. Vi rekogniserade stället. Kollade in sockerrörs plantaget och bäcken som är den viktigaste delen i byn. Lasse pratade med läraren på skolan. Detta var första stadiet av projektet som bestod av 3 delar. Ett lärarporträtt, ett om bylivet, och ett om det närliggande gummiplantaget. Människorna i Kodal var mycket skygga så därför fick vi ingen kontakt med dem första dagen. Vi var tillbaka i Calangute efter mörkrets infall.

dag 2
Ett missförstånd i köket på mama Cecilias ställe gjorde oss en timme försenade. Denna dag följde bara Andreas, Lina, Linda, Zarah, Linn och Andrea med. Vi började med att filma vattnet i Kodal och Lasse och Gudrun gav oss nyttig information om filmningens grunder. Skolan var tyvärr stängd på grund av Indiens nationaldag så det blev inget lärarporträtt. Istället filmade vi lite hur vattnet användes i Kodal. Lina och Linda arbetade lite på sitt specialarbete med Lasse bakom kameran. Sen åkte vi tillbaka och även idag kom vi vid mörkläggningen. Vilket inte Lasse gillar.

dag 3
Vi skulle åka före soluppgången, men det gick inte så bra eftersom att Lasse och Gudrun försov sig. Denna dag följde bara Linn, Linda, Lina och Andrea med. Alla andra var sjuka. På morgonen upptäckte Lasse att vi inte hade mycket lite luft i däcket, så när vi kom fram till Mapsa var vi tvungna att stanna och laga däcket. Innan vi kom till Kodal stannade vi på en kokosnöts odling där vi filmade hur vattnet används Där blev vi bjudna på färska kokosnötter direkt från träden. Vi drack direkt ur nöten. Det var mycket juice i dem och det smakade konstigt och lite annorlunda. Sedan åkte vi till gummiträds odlingen där vi gjorde ett projekt om hur gummi kommer till världen. Lina var programledare. Vi for vidare till Kodal där vi filmade hur Indiska kvinnor diskar. Det var trevligt där.Tyvärr var skolan stängd även idag, så det blev inget lärarporträtt alls. När vi kom hem tog vi ett dopp i polen.